Load balancing en EV-laden
Elektrische voertuigen (EV's) worden steeds vaker met hoog vermogen geladen. Op het moment dat meerdere elektrische voertuigen tegelijkertijd zijn aangesloten, kan het laden hoge kosten met zich meebrengen. Bovendien kan het voorkomen dat de elektrische aansluiting hierdoor overbelast raakt. Daarom wordt bij een steeds grotere groep EV-laders load balancing toegepast.
Load balancing is een proces waarbij de beschikbare laadcapaciteit gelijkmatig wordt verdeeld over meerdere laadpunten binnen een laadinfrastructuur. De slimme techniek wordt bijvoorbeeld toegepast in openbare laadstations, parkeergarages van VvE’s en andere locaties waar meerdere voertuigen tegelijkertijd worden opgeladen. Het doel van load balancing bij EV-ladergroepen is om de beschikbare elektrische capaciteit optimaal te benutten. Op deze manier wordt elk laadpunt efficiënt gebruikt en ontstaat een veilige laadsituatie, zonder dat geïnvesteerd hoeft te worden in een zwaardere, kostbare aansluiting.
Een juiste verdeling
Als meerdere voertuigen tegelijkertijd worden opgeladen, kan de totale stroomvraag de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk overschrijden. Load balancing verdeelt de beschikbare stroom in plaats hiervan gelijkmatig over de verschillende laders, rekening houdend met de maximale capaciteit van elk laadpunt en de totale beschikbare stroom.
De juiste laadsnelheid
Load balancing kan ook toegepast worden om de laadsnelheid van de individuele elektrische voertuigen aan te passen. Bijvoorbeeld op basis van factoren zoals de batterijstatus van het voertuig, de prioriteit van het opladen (bijvoorbeeld snelladen versus normaal laden) en de beschikbare stroomcapaciteit op elk moment. Hierdoor kunnen voertuigen efficiënter worden opgeladen zonder het elektriciteitsnet te overbelasten.
Door continu de stroomvraag van elk laadpunt te bewaken, kan de laadsnelheid dynamisch aangepast worden. Zo wordt een evenwichtige verdeling van de belasting gehandhaafd. Om dit mogelijk te maken, zijn geavanceerde monitoring- en controlesystemen nodig die realtime kunnen reageren op veranderende omstandigheden. In sommige gevallen kan load balancing gebruikt worden om bepaalde EV-laders voorrang te geven boven andere. Bijvoorbeeld door laadpunten voor snelladen of voor noodhulpvoertuigen voorrang te geven op normale laadpunten.
Al met al draagt load balancing in een groep van EV-laders bij aan een efficiënter gebruik van de beschikbare elektrische capaciteit, een betere doorstroming van de voertuigen bij laadstations en een verbeterde gebruikerservaring voor de EV-bestuurders.
Wieland vlakkabel en load balancing
Het is belangrijk om tijdens het EV-laden niet méér energie te vragen dan de capaciteit van het net toelaat. De benodigde en beschikbare capaciteit heeft invloed op de beste beveiliging. Afhankelijk van deze zekering, in de praktijk vaak 50-63 A, wordt een vlakkabel gekozen die de aanleg van een dikke kabel naar elk laadpunt slim ondervangt. De vlakkabel kan de maximale stroom goed aan. Dankzij de juiste load balancing en beveiliging zal er nooit meer stroom door de vlakkabel lopen, waardoor de veiligheid wordt geborgd. Overbelasting van zowel de vlakkabel als het elektriciteitsnet is niet aan de orde.
Meer weten? Neem dan contact met ons op.